Gaisa telpas slēgšana?


Mavic 2 Enterprise Advanced apskats
Ievads
Mavic 2 Enterprise Advanced (M2EA) ir uzlabots Mavic 2 Enterprise (industriālās) sērijas drons ar termālo un vizuālo kameru, būtībā 2018.g. nogalē izlaistā Mavic 2 Enterprise Dual nākošā versija. Pats gaisa kuģis ir praktiski nemainīgs Mavic 2 klases, jaunums ir spēcīgāka termokamera un iespēja pieslēgt atsevišķu RTK moduli. Jāuzsver arī, ka M2EA komplektācijā ir iekļauts Smart controller jeb viedais kontrolieris, kas krietni atvieglo darbību.
Drona veiktspēja un raksturojums
Standarta komplektācija ietver sevī mitrumdrošo koferi, dronu ar vienu enterprise pašuzsildošo akumulatoru, viedo kontrolieri, 3 uzkabītes (skaļrunis, prožektors, signālbāka), lādētāju, kabeļus, 2 rezerves propellerus. Tas viss par 6050 eiro. M2EA darbojas arī ar consumer sērijas Mavic 2 parastajām baterijām. Kā pults gan derēs tikai viedais kontrolieris. RTK modulis ir iegādājams papildus un maksā 585 eiro. Saprotams arī, ka ar vienu bateriju ilgi nenolidos, tāpēc papildus iegādājamais Enterprise fly more kit maksā 450 eiro un iekļauj sevī ērtu pleca somu, 2 akumulatorus, auto 12v lādētāju, 4 rezerves propellerus. Viens pats enterprise akumulators maksā 190 eiro.
M2EA maksimālais ātrums ir 19 m/s sporta režīmā, pacelšanās un nolaišanās ātrums sporta režīmā ir nedaudz palielināts līdz 6 m/s un 5 m/s attiecīgi (iepriekšējiem Mavic 2 Enterprise tas bija 5 m/s un 3 m/s attiecīgi). Teorētiskais lidojuma attālums Eiropā ir līdz 6 km, tomēr reālos apstākļos ar šķēršļiem un pilsētvidē ar citu signālu traucējumiem tas var svārstīties no 1,5-2 km. Tiešajā redzamībā drons tiešām var aizlidot pāri 5 km, tomēr jāņem vērā, ka tādā attālumā baterijas atlikums pietiks tikai lai atlidotu atpakaļ un nekādu darbu uz vietas paveikt nevarēs. Noteikumi arī nosaka, ka dronam jāaatrodas tiešajā redzamībā.
Pašmasa ir 909 grami, bet pilna masa (ar prožektora, skaļruņa, signālbākas vai RTK moduļa uzkabi) – 1100 grami. Svars, kā zināms, ir būtisks faktors tiesiskā regulējuma dēļ. Pagaidām arī šim modelim vēl nav pieejams CE marķējums, kas to sliktākajā scenārijā pēc 2023.g. var ievietot dronu kategorijā, kurai nav atļauti lidojumi tuvāk par 150 metriem no neiesaistītām personām. Par sākotnēji cerēto retrospektīvo marķējuma piešķiršanu tirgū jau izlaistiem modeļiem pagaidām komentāri no DJI puses neseko.
Maksimālā vēja pretestība ir 10 m/s, bet faktiski gaisa kuģis var pretoties arī nedaudz spēcīgākām brāzmām. Protams, eksperimenti pāri ražotāja noteiktajai robežai paliek lietotāja atbildībā. Pie laikapstākļiem svarīgi ir arī uzsvērt, ka Mavic 2 sērija nav paredzēta lidošanai lietainā laikā. Tiem ilgtermiņa ekspluatācijā var kaitēt arī bieza migla un smilšu vētras. Protams, ja jālido ar mērķi izglābt dzīvības, tad lietus laikā Mavic 2 var ekspluatēt un lidojuma veiktspējai lietus nekaitē, tomēr ar laiku parādās korozija un spēcīgāka lietus laikā teorētiski var rasties arī īssavienojums gaisā.
Darbības temperatūra ir no -10 grādiem līdz + 40 grādiem. Diemžēl ziemas apstākļos notestēt dronu neizdevās, bet, ņemot vērā pašuzsildošos akumulatorus un Enterprise veiktspēju ziemā kopumā (Phantom 4 RTK spēj netraucēti strādāt arī -15 grādos), rādītājiem var ticēt.
Drons ir aprīkots tieši ar tādiem pašiem sensoriem kā iepriekšējās Mavic 2 versijas – priekšējie, aizmugurējie, augšējie, apakšējie un sānu. Augšējie un apakšējie sensori ir infraskaņas, pārējie ir redzamās gaismas, kas nozīmē to, ka nepietiekamas gaismas apstākļos tie nestrādā un ir jālido īpaši uzmanīgi. Sensori atslēdzas sporta režīmā. Sensoriem detekcijas attālums ir no 20 līdz 40 metriem (atkarībā no šķēršļa veida). Sānu sensori ieslēdzas tikai tripod jeb lēnā lidojuma režīmā. Jocīgi, bet arī kartēšanas režīmos, kad drons lido ar sānu uz priekšu, sānu sensori nav aktīvi. Kopumā gan jāsaka, ka sensoru sistēma ir pietieki efektīva un noteikti pasargās dronu no sadursmes ar šķērsli ne vienu reizi vien, tomēr uz to nevar 100% paļauties un pilotam vienmēr jākontrolē gaisa kuģa gabarīti.
Dronam tāpat kā iepriekšējiem modeļiem ir gan 24 GB iebūvētā borta atmiņa, gan microSD atmiņas kartes ligzda. 16 GB iebūvētā atmiņa ir arī viedajam kontrolierim.
Komunikācijai pults ar dronu izmanto OcuSync 2.0 tehnoloģiju, lai gan citos DJI consumer sērijas modeļos (DJI FPV, Air 2s) jau ir pieejama OcuSync 3.0 versija. Jāteic gan, ka praktiskajā darbībā signāla pārraide ir stabila un droša.
Īpaši uzsverams drošības ziņā ir iebūvētais ADS-B sensors un DJI AirSense sistēma, kas uztver komerciālās aviācijas ADS-B raidītāju informāciju un brīdina par lidmašīnām, kuru trajektorija tuvojas mūsu dronam. Šī sistēma strādā jau no 25-30 km attāluma.
Piekļūšanai dronam ir iespējams arī uzstādīt paroli, kas aizsargās arī borta atmiņā esošos failus, kā arī AES-256 datu kriptēšanu pārradei no drona uz pulti, ieslēdzot lokālo datu režīmu.
Dronam ir arī visas standarta DJI drošības funkcijas – dinamiskā akumulatora uzlādes atlikuma aprēķināšana priekš drošas atgriešanās mājās, patstāvīgā atgriešanās mājās, signāla zuduma gadījumā, brīdinājumi par stipru vēju un tehniskām problēmām u.c.
Viedais kontrolieris.
Viedais kontrolieris ir patīkama un darbu atvieglojoša lieta, jo atkrīt čakars ar telefona pieslēgšanu pultij un tas paliek pilnībā lietojams drona lidojuma laikā. Reizēm lielā salā viedtelefoni mēdz izslēgties drona lidojuma laikā, neskatoties uz piebarošanu no pults. Ar viedo kontrolieri tā vairs nav problēma. Arī dati ir lielākā drošībā – viedo kontrolieri var vieknārši nekad neslēgt pie interneta un viss. Viedais kontrolieris ļauj arī veikt ekrānšāviņus un saglabā tiešraides datus. Ļoti noderīga funkcija ir iespēja to pieslēgt pie HDMI un translēt tiešraides datus pēc vajadzības un lielajiem ekrāniem. Tiešraide notiek 1080P kvalitātē (HD kvalitāte), kamēr uz borta atmiņas drons materiālu var ierakstīt līdz pat 4K kvalitātē. Ari ekrāns viedajam kontrolierim ir patīkami liels, spilgts un ass, ko ne vienmēr var teikt par telefonu ekrāniem.
Diemžēl pagaidām viedais kontorlieris neatbalsta virkni populāru trešo pušu risinājumu kā Drone Deploy, AirMap, tomēr lietotājam ir iespēja eksperimentēt. Daži pat uzliek Instagram, lai var pa taisno dalīties ar iegūtajiem attēliem.
Uzkabes.
Standarta uzkabes ir tieši tādas pašas kā iepriekšējai Mavic 2 Enterprise sērijai:
- skaļrunis. 10W jauda, 100 decibelu skaļums 1 metra attālumā. Var translēt ziņojumus tiešraidē vai arī atskaņot iepriekš ierakstītus ziņojumus. Diezgan efektīvs, lai nodotu kādu ziņu, brīdinājumu, instrukciju. Vējainā laikā efektivitāte krietni samazinās un bitreits arī ir tikai 16 kbps, tāpēc nekāds dižais dīdžejs nesanāks;
- prožektors. 26W divu diožu piegaismotājs, teorētiski izgaismo 30 metru attālumā. Praktiskais pielietojums termālās kameras modeļiem mazvērtīgs, nav arī iespējams lidojumā mainīt prožektora vertikālo vērsumu, tas jānoregulē pirms pacelšanās;
- Signālbāka. Ļoti spoža 1,6W diode, kas kalpo kā drona borta uguns. Redzama ļoti tālu, bet tā kā atrodas drona virspusē, redzama galvenokārt no augšas vai citiem gaisa kuģiem.
Standarta uzkabes nāk standarta komplektācijā, bet RTK modulis ir iegādājams atsevišķi. Tas stiprinās turpat, kur pārējās uzkabes – virs drona. Par RTK moduļa iespējām un trūkumiem M2EA gadījumā smalkāk ir aprakstīts kartēšanas sadaļā.
Kamera un attēls
Nonākam pie svarīgākās M2EA daļas – uzlabotās dubultās kameras. Jaunā kameras sistēma ietver sevī redzamās gaismas 48 MP kameru un termālo kameru, kas abas var strādāt vienlaicīgi. Kameras sistēma ir stabilizēta 3 asīs un lidojumā nemaz nevar just vēja ietekmi, attēls ir ļoti stabils. Kameru var pavērst no -90 grādiem uz leju līdz +30 grādiem uz augšu. Lidojuma laikā kameru augstāk par 0 grādiem drons pavērst gan neļauj.
Vispirms par redzamās gaismas kameru. M2EA ir aprīkots ar 48 MP 1/2 collas sensoru (parametri izskatās līdzīgi Air 2 sensoram, tāpēc pieļaujams, ka reālā sensora izšķirtspēja ir ap 12 MP). Pretēji gaidītajam, kamerai tomēr nav optiskā palielinājuma, bet ir digitālais palielinājums, kas apsekošanas laikā ir diezgan noderīgs. Lidojuma laikā attēlu var digitāli palielināt līdz 32 reizēm, bet puslīdz kvalitatīvi var pietuvināt līdz 4x, pēc tam jau attēls kļūs diezgan nedetalizēts. 48 MP kamera kopumā nav domāta mākslinieciski augstvērtīgu aero fotogrāfiju veidošanai, tādiem mērķiem nepārspēts ir consumer sērijas Mavic 2 Pro ar 20 MP kameru, tomēr apsekošanas darbiem kamera ir pietiekami detalizēta. Mīnuss un solis atpakaļ ir tas, ka fotogrāfijas var uzņemt tikai JPG formātā, nav vairs RAW formāts. Laikam tomēr profesijas, kas izmanto Mavic 2 Enterprise, nenorarbojas ar RAW apstrādi, tāpēc tāda funkcija atzīta par lieku. Diafragma ir fiksētā f/2.8, kameras fokālais attālums ir 24 mm. Tumsā sensors nav diez ko spējīgs, tas it sevišķi jūtams video materiālos.
Foto režīmi ir trīs – viens attēls, attēlu sērija (3-7 kadri) un sfēriskās panorāmas režīms. Panorāma varbūt var noderēt kādos apsekošanas darbos. Būtībā šeit būtu noderējusi arī 180 grādu panorāma, kas nav pieejama, bet ir tikai progrmmatorisks jautājums, tāpēc varbūt tiks iekļauta kādā atjauninājumā. Katrs attēls tiek saglabāts vienlaicīgi redzamās gaismas un termālā spektra versijā.
Video ierakstīšana iespējama FHD vai 4K kvalitātē. Video ierakstīšana gan nenotiek paralēli – tā iespējama vai nu tikai redzamajā gaismā, vai termālajā spektrā. Video formāti ir mp4 vai mov.
Termālā kamera ir krietni uzlabota, salīdzinot ar Mavic 2 Enterprise Dual (M2ED) versiju. Ja M2ED versijas izšķirtspēja bija 160×120 un kadru maiņas ātrums 6 Hz, tad M2EA versijai izšķirtspēja ir 640×512 un 30 Hz kadru maiņas ātrums. Spektrālā jūtība abu modeļu (vecā un jaunā) kamerām ir vienāda – 8-14 μm, kā arī piskeļa izmērs – 12 μm. Temperatūras mērījumu precizitāte ir ar +/- 2 grādiem. Ja salīdzina tēlaini, Enterprise Dual termokamera bija kā tāda maza termokamera viedtelefonam, bet Enterprise Advanced termokamera jau sāk līdzināties vienkāršākajām mednieku rokas monokļu kamerām. Kas vēl arvien atpaliek – tas ir objektīva priekšejās lēcas lielums, kas rokas termokamerām svārstās 30-50 mm diametrā, kamēr M2EA kamerai tas ir aptuveni 9 mm. Tādējādi fiziku nav iespējams apmānīt un tas tiešā veidā ietekmē arī attēla kvalitāti. Kā labs jaunievedums ir termo režīma 16-kārtīgais digitālais palielinājums, kas ļauj pultī reālajā laikā pievilk termālo attēlu, protams, stipri samazinoties izšķirtspējai. Ir iespēja iestatīt termālā režīma jūtību uz high gain (-20 grādi līdz +150 grādi) vai low gain (-20 grādi līdz +450 grādi). Termālā attēla projicēšanu var izvēlēties starp 10 dažādām krāsu paletēm, kas katra noteiktos apstākļo var būt efektīvāka. Kopumā nav problēmas ievērot objektus kustībā, bet nekustīgus objektus reizēm ir grūti saskatīt. Dienas laikā kamera apjūk un reizēm pat neparāda cilvēka termālo starojumu tieši zem sevis. Nakts laikā kamera strādā efektīvāk, tomēr nevajadzētu no tās sagaidīt universālu izsekošanas un izlūkošanas ierīci. Kamera labi parāda liesmu avotus arī cauri dūmiem. Testa laikā sanāca iespēja vērot kūlas ugunsgrēku un nav noliedzams, ka šāds drons ugunsdzēsējiem varētu atvieglot darbu ugunsgrēka izplatības un liesmu koncentrācijas ātrā piefiksēšanā, lai vieglāk varētu koordinēt dzēšanas darbus. Arī infrastruktūras apsekošanā drons kalpo labi, jo mazos attālumos termālā kamera strādā ļoti efektīvi. Ir iespējams izvēlēties noteiktu punktu un noskaidrot tā temperatūru. Ar cilvēku vai dzīvnieku var būt dažādi, reizēm tā termālais starojums ir redzams labi, bet reizēm tas pazūd uz fona. Testa laikā nesanāca sastapt savvaļas dzīvniekus, bet mājas govju baru drons pamanīja labi. Būtiska lieta ir arī lidojumi naktī, jo versijās bez termālās kameras jālido ar stipru rezervi virs koku galotnēm un ēkām, kā arī redzami ir tikai mākslīgās gaismas avoti, toties ar termālo kameru var lidot drošāk, jo apvidus šķēršļi ir redzami termālajā spektrā. M2EA verijā, atšķirībā no ED, vairs nav opcija sapludināt redzamās gaismas un termālā spektra attēlu vienā bildē, toties ir iespēja uzslēgt abus attēlus blakus, kas vispār ir ļoti ērti un pārskatāmi.
Maršruta lidojums.
Mavic 2 Enterprise Advanced, tāpat kā pārējos Mavic 2, ir iespēja veidot pašam savus lidojuma marutus. Jaunums ir tāds, ka iepriekšējo 99 maršruta punktu vietā M2EA atļauj veidot maršrutu ar līdz pat 240 punktiem, kas paver iespējas saplānot sarežģītas un detalizētas apsekošanas misijas. Lietotājam pašam vairs nav jālido rokas režīmā, bet vienreiz var sastādīt maršrutu (piemēram, gar augstsprieguma elektrolīniju, ietverot katru būtisko mezglu dažādos augstumos, pa gāzes vada līniju, gar tiltu u.tml.). Maršruta punktos dronam var arī dot uzdevumus uzņemt fotoattēlus vai veikt filmēšanu. Var iestatīt kameras savērsumu un drona savērsumu. Maršruta lidojumu var arī pārtraukt un pāriet uz rokas režīmu, ja pie kāda punkta jāpakavējas ilgāk. Var arī iestatīt tā, ka drons izlido ārups pults uztveramības zonas un turpina pildīt savu misiju – to gan pašreizējie noteikumi neatļauj, jo dronam vienmēr jābūt tiešajā redzamībā, līdz ar to šādas misijas un to iespējamās sekas drona pazušanas gadījumā vai sadursmē ar citu gaisa kuģi ir uz pašu lietotāju atbildību. Maršrutus var sastādīt pašā DJI Pilot programmā, kas ir pultī. Var arī kā maršrutu saglabāt lidojumu rokas režīmā, kā arī var importēt KML failus, ko izveido uz datora iepriekš.
Kartēšanas funkcijas un RTK modelis.
Kartēšanas ir ļoti svarīga DJI Enterprise sērijas dronu funkcija. Primāri kartēšanai tiek izmantots Phantom 4 RTK modelis, tomēr arī Mavic 2 Enterprise sērijā ir kartēšanas funkcija, kas bija pieejama arī iepriekšējos Zoom un Dual modeļos. M2EA piedāvā 3 veidus:
2D modeļa veidošana (aerofoto karte);
3D modeļa veidošana (slīpais lidojums jeb oblique);
Lineārā kartēšana.
Jaunums ir RTK modelis, kas diemžēl ir iegādājams kā papildus aprīkojums. RTK modulis stiprinās virs drona tāpat kā citas uzkabes. RTK (real time kinematics) būtība ir tajā, ka GNSS (globālās navigācijas satelītu sistēmas) izmantošana rada kļūdu, kas var sasniegt pat vairākus metrus, savukārt RTK sistēmas pieslēgšana ļauj nodrošināt pozicionēšanos ar dažu centimetru precizitāti, izmantojot zemes bāzes staciju tīklu (Latpos Latvijas gadījumā) un datu pārraidi caur NTRIP. Līdz ar to pie kartēšanās uzdevumiem mērniecībā un būvniecībā tas ir kritiski svarīgi. Lieta tikai tāda, ka M2EA RTK modulis neatbalsta DJI TimeSync tehnoloģiju, kas nepārtraukti veic RTK antenas, kameras centra un kontorliera salāgošanu, piešķirot uzņemtajiem kartēšanas fotoattēliem precīzas koordinātes un augstumu uzņemšanas mikrosekundē. M2EA RTK modulis atbild tikai par paša gaisa kuģa precīzo nopozicionēšanos gaisā, kas ļoti palīdz apsekošanas laikā, jo sevišķi augsta elektromangētiskā lauka vidē (pie augstspriegumu līnijām, piemēram). Tomēr pilnībā savas iespējas precīzajā kartēšanā tas izmantot nevar. Pats jocīgākais RTK moduļa sakarā - tas pašlaik nav savietojams ar DJI mobilo bāzes staciju D-RTK 2, līdz ar to jāizmanto vai nu mobilo sakaru tīkls, vai arī trešo pušu bāzes stacijas.
Būtībā kartēšanas un modeļu veidošanas funkciju M2EA var paveikt arī bez RTK modeļa, tikai šādā gadījumā iegūtie rezultāti būs mazāk precīzi. Ātrai apvidus detaliztās kartes iegūšanai var izmantot 2D funkciju (piemēram, nokartēt vējgāžu postījumus mežā, labības sagulšanos vai ugunsgrēka sekas apvidū). 3D funkcija nepieciešama tad, ja vēlamies izveidot detalizētu modeli kādai ēkai, karjeram vai reljefa īpatnībām. Lineārā kartēšana atvieglo kartēšanas plānošanu lineāriem objektiem (autoceļš, elektrolīnija, grava), bet būtībā arī tiek paveikta 2D vai 3D režīmā. Jāņem vērā, ka pats drons tikai veic dotā apvidus fotografēšanu tādā maršrutā un tādā leņķī, lai iegūtu nepieciešamo materiālu, bet pati modeļa veidošana jeb rekonstrukcija jāveic atsevišķā programmatūrā (DJI Terra vai trešo pušu piedāvātajos risinājumos). Praktiski visi šie risinājumi ir diezgan lielas maksas, tomēr vairumam ir arī testa versijas. Jebkurā gadījumā profesionāļi kartēšanai izvēlēsies Phantom 4 RTK vai kādu no Matricas sērijas, bet M2EA katēšanas funkcija ir kā labs papildrīks, kas gan nav tā primārais uzdevums. Lieta tāda, ka faktiskais sensora megapikseļu skaits līdzinās drīzāk 12 MP un kamera ir ar elektronisko slēdzi, līdz ar to Phantom 4 RTK ar 20 MP kameru un mehānisko slēdzi ir piemērotāks risinājums kartēšanai, kas arī satur vairāk kartēšanas režīmu un iestatījumu. Un vēl viens būtisks trūkums ir DJI TimeSync tehnoloģijas trūkums M2EA papildus nopērkamajā RTK modulī, kas ir diezgan svarīgs precīzajai kartēšanai.
Kopsavilkums.
DJI lietotāji beidzot ir saņēmuši Mavic 2 versiju ar krietni jaudīgāku termokameru nekā Dual Enterprise, kas izmaksu ziņā ir nesalīdzināmi pieejamāka par M300 + H20T komplektāciju (ja M2EA izmaksā 6050 eiro bāzes versijā, tad par M300 + H20T sanāks 13 000 + 12 200 eiro attiecīgi). Pretēji cerētajam, Mavic 2 Enterprise Advanced tomēr nav tik universāls darba rīks kā sākotnēji tika cerēts un tā galvenais darbības virziens paliek glābšanas darbi un apsekošana. Tādām funkcijām kā kartēšana, izlūkošana un profesionālā foto/video uzņemšana ir jāmeklē citi risinājumi. Protams, M2EA var paveikt kaut ko arī no šiem uzdevumiem. Bet koncentrējoties uz glābēju specifiku un industriālo apsekošanu, drons savus uzdevumus veic lieliski. Mīnusi ir RTK nepilnvērtīgā funkcija no mērniecības viedokļa un moduļa atsevišķās iegādes nepieciešamība, RAW foto uzņemšanas trūkums, redzamās gaismas kameras optiskā palielinājuma trūkums, bet plusi ir krietni uzlabotā termokamera, tās pašas RTK funkcijas ieviešana no apsekošanas viedokļa un lielais digitālais palielinājums lidojuma laikā.
Vērtējums: 8/10